digital

سه شنبه 17 دی 1398

 یکی از معروف ترین شهرهای ایران در جهان شیراز است. شیراز مرکز استان فارس است و در جنوب غربی ایران قرار دارد . این کلان شهر بیستمین کلان شهر پر جمعیت خاورمیانه به شمار می رود.
از آن جا که ظرفیت های بسیار زیادی برای فعالیت و کسب و کار و تولید اشتغال و تولید ثروت در این شهر وجود دارد ، موسسات و شرکت های بسیاری در این شهر مشغول به فعالیت می باشند. اما سوالی که در این زمینه ممکن است مطرح شود این است که هزینه های ثبت شرکت در شیراز شامل چه مواردی است ؟

هزینه های ثبت شرکت به اقسام مختلفی تقسیم می گردد. در حقیقت هزینه ثبت شرکت شامل قیمت پایه ثبتی، حق الدرج ، حق الثبت ، حق ابطال تمبرهای داخل اداره ثبت شرکت ها ، هزینه های پستی ، هزینه پاکت ، پوشه و دیگر تعلقات ، اساسنامه ، اظهارنامه ، تعیین  نام ، تنظیم صورت جلسات ، واریزی های اداره ثبت ، اوراق ثبت و درج آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه های کثیرالانتشار ، حق الزحمه وکیل ثبت شرکت در شیراز، هزینه پلمپ دفاتر تجاری ، هزینه تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی و حتی سرمایه اولیه مورد نیاز خود شرکت می باشد. 


هزینه های ثبت شرکت در شهر شیراز

در ادامه به تشریح این هزینه ها می پردازیم :
 هزینه تعیین نام
انتخاب نام شرکت یکی از پیش نیازهای مهم و اساسی جهت به ثبت رساندن شرکت می باشد. متقاضیان ثبت نام اشخاص حقوقی ، می بایست با مراجعه به سامانه   و مشخص نمودن نوع شخصیت حقوقی و تکمیل اطلاعات خواسته شده، 5 نام را انتخاب و در سامانه درج نمایند تا پس از بررسی ، کارشناس مربوطه یکی از نام ها را به ترتیب اولویت مورد تایید قرار دهد.
به منظور تعیین نام و بررسی کارشناس اداره ثبت باید وجه حق النام پرداخت شود و فیش واریزی به اداره ثبت شرکت ها ارائه گردد.
هزینه پستی ثبت شرکت 
بمنظور تسریع در امر تحویل مدارک شرکت،.پس از پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تاًییدیه ی پذیرش ، باید نسخ اصلی صورت جلسات تنظیمی و ضمائم آن ها را از طریق باجه های پستی معین در هر شهر به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاًییدیه ی پذیرش ارسال نمایید. هزینه پستی در مراکز مختلف بسته به میزان وزن و تعداد اوراق ( برگه ها ) متغیر می باشد.
هزینه حق الثبت 
منظور از حق الثبت همان ابطال فیش سرمایه های مختلف متغیر می باشد. این هزینه طبق تعرفه اداره ثبت شرکت ها محاسبه می گردد.
 هزینه حق الدرج
طریقه محاسبه حق الدرج در اداره مربوطه بستگی به تعداد خطوط موجود در آگهی تاسیس شرکت دارد و هر چقدر موضوع شرکت بیشتر و تعداد اعضاء بیشتر باشد هزینه حق الدرج افزایش می یابد.
 هزینه روزنامه رسمی کشور
نحوه محاسبه روزنامه رسمی بستگی به میزان موضوع و تعداد اعضاء شرکت دارد و به صورت آنلاین و علی الحساب محاسبه می گردد که می توان در همان سامانه نسبت به پرداخت اینترنتی آن اقدام نمود.
 هزینه پلمپ دفاتر تجاری 
هر تاجر به استثنای کسبه جزء مکلف است دفاتر ذیل را پلمپ نماید :
1- دفتر روزنامه 2- دفتر کل 3- دفتر دارایی
هزینه دفاتر کل و روزنامه و دفتر دارایی با توجه به اینکه 50 یا 100 برگی یا بیشتر باشند در واحدهای ثبتی مختلف متفاوت است.
هزینه تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی 
پس از ثبت کردن شرکت، شرکت دو ماه از تاریخ ثبت فرصت دارد تا نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی از حوزه مالیاتی مربوط به خود اقدام نماید.
برای تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی می بایست ابتدا 2 در 1000 سرمایه شرکت به اداره امور مالیاتی و دارایی مربوطه پرداخت گردد و سپس فیش های مربوط به تشکیل پرونده و اخذ کد اقتصادی واریز گردند.
لازم است به این نکته توجه شود که ثبت شرکت در شهرهای کوچک در مقایسه با مراکز استان ها و کلان شهرها تفاوت به سزایی دارد. به عنوان مثال، این کار در کلان شهرهایی همانند شیراز و اصفهان در مقایسه با شهرستان هایی که وسعت کمتری دارند به مراتب با هزینه بیشتری انجام می گیرد.
علاوه بر این مبالغ بر اساس نوع شرکت و همچنین اعضای تشکیل دهنده آن، مخارج ثبت کردن شرکت نیز تفاوت دارد. بناراین هزینه کلی آن در موارد مختلف با هم متفاوت است. به طور مثال هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در شیراز با هزینه به ثبت رساندن شرکت سهامی خاص در شیراز اختلاف دارد.
تعداد شرکای ثبتی و افراد متقاضی ، طرح و موضوع فعالیت شرکت نیز بر هزینه های شرکت تاثیر دارد. برای شفافیت این مطلب می توان گفت زمانی که موضوع فعالیت شرکت طولانی باشد و موضوعات زیادی را دربرداشته باشد ؛ به طور حتم هزینه ثبت آن شرکت نیز افزایش پیدا می کند.
از همراهیتان سپاسگزاریم.

  • نظرات() 
  • سه شنبه 17 دی 1398


     
    یکی از انواع موضوع حق مالکیت صنعتی نام تجاری است.
    نام تجاری نام یا عنوانی است که تاجر با آن نام یا عنوان معین به فعالیت اقتصادی و تجاری می پردازد. با این ترتیب نام تجاری عاملی است که تجار و موسسه یا بنگاه های مربوط به آنان را از یکدیگر متمایز می گرداند. به تعبیر دیگر نام یا اسم تجاری، تاجری را از تاجر دیگر و یا یک موسسه و بنگاه اقتصادی را از بنگاه های اقتصادی دیگر متمایز می کند.

    اصولاَ نام یا نام گذاری وسیله ای است برای شناسایی و تمایز افراد مشابه از یکدیگر به طوری که تشابه بین آن ها سبب گمراهی و سردرگمی نگردد. همان طور که انسان ها از طریق نام گذاری از هم متمایز می شوند، نام تجاری نیز در همین راستا و با همین هدف به وجود آمده است. حال این سوال پیش می آید که شرایط اساسی صحت نام تجاری چیست ؟
    به عنوان مثال آیا می توان از یک علامت ، شکل ، طرح یا عنوانی که با نوع فعالیت تاجر ولو به نحو مختصر تناسب داشته باشد، بدون رعایت هیچ گونه تشریفاتی به عنوان نام تجاری استفاده کرد ؟ در این مقاله به بررسی این مطلب خواهیم پرداخت .

    شرایط اساسی صحت نام تجاری :
    اولاَ- نام بازرگانی باید قانونی و مشروع باشد.
    ثانیاَ- اغفال کننده و گمراه کننده نباشد.
    ثالثاَ- ذوقی باشد.
    رابعاَ- دور از واقعیت نباشد.
    خامساَ- خلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی نباشد.

    صحت نام تجاری

     عدم ایجاد شبهه :

    نام تجاری نباید ایجاد شبهه کند و برای مشتریان در زمینه فعالیت های اقتصادی تولیدی یا خدماتی ارائه شده به وسیله تاجر یا موسسه تجاری، اغفال کننده نباشد و مشتری را دچار اشتباه و سردرگمی نکند. بنابراین باید نام تجاری انتخابی با رشته فعالیت تاجر یا موسسه تجاری تا حدودی ارتباط داشته باشد. به طور مثال استعمال کلمه " هنرمند " به عنوان نام تجاری در مشاغل و حرفه هایی که ارتباطی با کلمه " هنر " نداشته باشد ، مشتری را اغفال و گمراه خواهد کرد و یا استعمال کلمه ای که نام یک سازمان رسمی کشور است یا این که انتخاب یک نام مبدا جغرافیایی که با فعالیت واقعی تاجر ارتباط نداشته باشد، اغفال کننده است.
    با این ترتیب نام تجاری انتخابی تاجر باید مشخص کننده نوع فعالیت مورد نظر تاجر باشد، به طوری که اغوا کننده و اغفال کننده مشتریان نبوده و جنبه توصیفی و کلی نداشته باشد.

    رعایت نظم جامعه :

    نام تجاری چه به صورت مستعار باشد یا به صورت فانتزی ، نباید باعث جریحه دار کردن احساسات جامعه گردد و به نظم جامعه لطمه وارد کند. البته اخلاق حسنه و نظم عمومی در همه جهان مفهوم واحدی ندارند بلکه در هر کشوری معیار مختص به خود را دارا است. لذا ضابطه معین جهانی که مرز اخلاق و ضد اخلاق و یا نظم و ضد نظم را بتواند مشخص کند، قابل ارائه نیست بنابراین باید با توجه به موقعیت و وضع زندگی و فرهنگ و تمدن هر جامعه این مرز مشخص گردد. ماده 975 قانون مدنی ایران که می گوید : " محکمه نمی تواند قوانین خارجی و یا قرار دادهای خصوصی را که برخلاف اخلاق حسنه بوده و یا به واسطه جریحه دار کردن احساسات جامعه یا به علت دیگر، مخالف نظم عمومی محسوب می شود به موقع اجرا گذارد. اگرچه اجراء قوانین مزبور اصولاَ مجاز باشد " ، موید این نظر است.
    بنابراین ممکن است نام تجاری مستعار و یا فانتزی در کشوری خلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی باشد ولی در کشور دیگر چنین نباشد.

     مشروعیت :

    انتخاب نام بازرگانی وقتی اعتبار دارد که ممنوعیت قانونی نداشته باشد. به عبارت دیگر باید مشروع باشد. بنابراین اگر قانون انتخاب نامی را به عنوان اسم بازرگانی ممنوع اعلام کرده باشد، نمی توان از آن به عنوان نام تجاری استفاده کرد. در بعضی از کشورها از جمله در فرانسه نام تجاری باید به ثبت برسد. لذا اسامی ممنوع شده قانونی قابل ثبت نیست و نام تجاری تا زمانی که به ثبت نرسیده اعتبار قانونی نداشته و مورد حمایت قرار نمی گیرد.

     استفاده از نام محل :

    تاجر یا موسسه تجاری می تواند نام شهرها، نواحی و حتی کشورها را به عنوان نام بازرگانی خود انتخاب کند اما نام یا اسامی جغرافیایی که جنبه عمومی داشته باشد، نمی تواند نام تجاری اختصاصی یک تاجر باشد. همان طور که مارک یا علامت صنعتی یا تولیدی و خدماتی همین خصوصیت را دارد و نمی توان برای افراد حق اختصاصی قائل شد. به عبارت دیگر نمی توان نام جغرافیایی منطقه ای را نام تجاری انحصاری برای موسسه تولیدی که در آن محل قرار گرفته است انتخاب کرد. زیرا برای سایر تجار مستقر در آن ناحیه نیز امکان استفاده از نام جغرافیایی آن محل مشهور وجود دارد و نمی توان آنان را از این حق محروم کرد. البته تاجر می تواند اسمی را از ترکیب نام محل جغرافیایی معین با نام یا عناوین دیگر به وجود آورد و این نام مرکب را برای اسم بازرگانی خود انتخاب کند. به طور مثال تاجری می تواند نام تجاری خود را تهران الکترونیک معرفی کند که در این صورت چنین نامی، نام تجاری اختصاصی تاجر باید شناخته شود. یا مثلاَ در فرانسه می تواند نام تجاری هتلی به نام " گراند هتل نتردام پاریس" باشد.
    در فرانسه از علامتی که به وسیله شخص ثالثی قبلاَ انتخاب شده باشد و همچنین از پرچم و نام شرکت ها، نمی توان به عنوان نام بازرگانی استفاده کرد.
    همچنین در کشور فرانسه هر گاه یک مارک تولیدی قبلاَ به ثبت رسیده باشد و بعد شخص دیگری آن مارک را به عنوان نام بازرگانی انتخاب کند، تقلب و تزویر محسوب خواهد شد.
    عنوان بک اثر فکری یعنی عنوان یک کتاب گاهی مشهور می شود و این عنوان در اذهان عمومی جایگاه ویژه ای پیدا می کند. به طور مثال عنوان کتابی به نام " کلبه عمو توم " یا عنوانی به نام " سپید دندان " در بین طبقات مردم شهرت دارد. حال اگر تاجری علاقه مند شود که از این گونه عناوین ادبی و امثال آن به عنوان نام تجاری استفاده کند در فرانسه باید از مولف کسب اجازه کند.
    در حقوق ایران راجع به این موضوع حکمی وجود ندارد ولی به نظر می رسد برای حفظ حیثیت و شخصیت مولف لازم است از وی کسب اجازه شود.

     عدم اغفال :

    همان طور که اشاره شد نام بازرگانی باید گمراه کننده نباشد والا عنوان مکارانه یا تقلب و تزویر ممکن است به همراه داشته باشد. معیار تشخیص حالت سردرگمی و گمراهی در رویه قضایی، معیار و استاندارد هایی است که مشتریان و مصرف کنندگان ارائه می کنند. به این معنی که در نظر مصرف کننده و مشتری آیا نام بازرگانی انتخاب شده اغفال کننده است یا خیر؟ که تشخیص آن با دادگاه خواهد بود اثبات خطر به اشتباه افتادن مشتریان یا اغفال مصرف کنندگان محصولات یا استفاده کنندگان از خدمات بر عهده صاحب نام بازرگانی مقدم است که مدعی است صاحب نام تجاری جدید به حقوق وی تجاوز کرده است.
    یک نام تجاری وقتی گمراه کننده است که مشابه نام تجاری تاجر دیگری با فعالیت تجاری و اقتصادی مشابه باشد و مشتری، مصرف کننده از نظر طبیعت و واقعیت دچار اشکال و سردرگمی گردد.
    به طور مثال فعالیت تجاری چرم واقعی و چرم مصنوعی، فعالیت مشابه اغفال کننده است. اگر دو تاجر با نام بازرگانی همانند به عرضه این دو نوع محصول اشتغال داشته باشند. ولی اگر یکی از دو تاجر که نام تجاری مشابه داشته باشد و تاجر دیگر به تولید و یا عرضه محصولات غذایی دام و طیور بپردازد مشابهتی بین این نوع فعالیت تجاری وجود ندارد.
    اگر یک نام تجاری از شهرت و معروفیت خاصی برخوردار باشد، تاجر دیگر نمی تواند از این نام تجاری در فعالیت تجاری و اقتصادی مشابه ولو فرعی باشد، استفاده کند به این بهانه که شهرت و معروفیت نام تجاری مقدم در حدی است که انتخاب نام همانند آن سبب گمراهی و اشتباه مصرف کنندگان نخواهد بود، چنین اقدامی تزویر محسوب می شود و موجب مسئولیت مدنی است.

  • نظرات() 

  • آخرین پست ها


    نویسندگان



    آمار وبلاگ

    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :


    ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

    شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو